هاست لینوکس هاست ارزان
Site
Android
News
یکشنبه, ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵

چرا ویندوز فون از اندروید و iOS عقب‌تر است؟

شناسه مطلب: ۵۸۴ بازدید: ۴۲۹۱

ویندوز فون به عنوان یک سیستم عامل همراه، در نوع خود دارای قابلیت‌های فراوانی است که می‌توانند برگ برنده این سیستم عامل در بازار باشند ولی با تمامی این تفاسیر، چرا ویندوز فون از اندروید و iOS عقب‌تر است؟

به گزارش طراحی سایت سراج، بیشترین مشکلات ویندوز فون از سوی کاربران آن به نرم‌افزارهای این سیستم عامل نسبت داده می‌شود ولی این ایرادها کدام موارد هستند؟ چگونه می‌توان برای رفع آن اقدام نمود و چندین و چند چرا و چگونه دیگر که پاسخ آن‌ها کلید موفقیت ویندوز فون خواهد بود. در ادامه به بررسی چهار دلیل اصلی خواهیم پرداخت که موجب شده‌اند تا سیستم عامل ویندوز فون شرکت مایکروسافت، جایگاه ایده‌آلی نداشته باشد.

1- نرم‌افزارهای ناقص
بسیاری از نرم‌افزارهای موجود بر روی دستگاه‌های دارای سیستم عامل ویندوز فون دارای یک مشکل مشترک هستند، این مشکل مشترک این است که این نرم‌افزارها به‌صورت کاملا شفاف عمل نمی‌کنند. برای نمونه بسیاری از نرم‌افزارها در بخش دانلود بازار ویندوز فون، در دسته رایگان طبقه‌بندی شده‌اند ولی با دانلود و نصب آن‌ها و پس از مدت کوتاهی استفاده، با پیام‌هایی با این مضمون روبرو خواهیم شد که در صورت نیاز به این نرم‌افزار، باید نسخه کامل آن را بخرید! این دست از نرم‌افزارها در ویندوز فون به کرات وجود دارند و کاربرانی که با iOS و اندروید کار کرده باشند، در مواجهه با این دست از رخدادها، از سیستم عامل ناامید شده و حتی در بسیاری از موارد، از آن به جبهه رقبا مهاجرت می‌کنند.
این ایراد عمده اگر توسط مایکروسافت رفع نشود نمی‌توان انتظار داشت تا ویندوزفون به موفقیتی در رده رقیبان خود برسد. حتی در شرایطی که این  سیستم عامل یکی از امن‌ترین و سریع ترین سیستم‌های عامل موبایل محسوب می‌شود.

2-  تولید نرم‌افزار برای شرکت‌های دیگر
واقعا معلوم نیست که چرا مایکروسافت اصرار دارد تا نرم‌افزار شرکت‌هایی مانند فیس بوک و یوتیوب را خودش برای ویندوز فون تولید کند، این گونه نرم‌افزارها هیچگاه با به‌روز رسانی‌های قابل رقابت با نسخه‌های اندرویدی و iOS روبرو نخواهند بود. برای نمونه می‌توان به نرم‌افزار شبکه اجتماعی فیس بوک اشاره نمود که هربار که فیس بوک دچار تغییراتی می‌شود، تا مدت‌ها با اختلال در کارکرد روبرو خواهد شد و فیدهای خبری چند روز قبل را نمایش مجدد خواهد داد. این ایراد به‌صورت مستقیم به خود مایکروسافت باز می‌گردد. البته با آزاد شدن مجوز برای ویندوز فون، می‌توان انتظار داشت که این محصولات کمی با تعدیل رویکرد روبرو شوند و ایراد آن‌ها با شراکت شرکت میزبان نرم‌افزار، به راه حلی مناسب منجر شده و حل گردد.

3-  عدم اعتماد برنامه‌ نویسان و شرکت‌های تولید نرم‌افزار
شرکت‌های برنامه نویسی وقتی می‌خواهند زمان و انرژی برای ساختن یک برنامه موبایل بگذارند، به صورت طبیعی منافع مالی را نیز در اولویت قرار می‌دهند. این موضوع می‌تواند در پلتفرمی مانند ویندوز فون بسیار حیاتی باشد، زیرا این سیستم عامل دارای مخاطبین بسیار کمتری نسبت به اندروید و iOS است. به همین دلیل نیز نویسنده نرم‌افزار از بابت استقبال از نرم‌افزار خود مطمئن نخواهد بود. در این میان نقش شرکت تولید‌ کننده سیستم عامل بسیار حیاتی خواهد بود و می‌تواند با استخدام تیم‌های مستقل نرم‌افزاری، به‌ آن‌ها اجازه بدهد تا با اطمینان بیشتری برای سیستم عامل ویندوز فون نرم‌افزار تولید کنند. در این میان و با بالاتر رفتن تعداد نرم‌افزارهای مفید و کامل موجود در بازار نرم‌افزای ویندوز، شرکت‌های متعددی برای عرضه محصولات خود بر روی این پلتفر علاقه‌مند خواهند شد. این ایراد به‌صورت مستقیم می‌تواند با همت خود مایکروسافت حل شود.

4-  عدم احترام به حق انتخاب کاربر
مایکروسافت از دیرباز اعتقادی به حق انتخاب برای کاربران خود نداشت، برای نمونه می‌توان به ماجرای مرورگر‌های وب اشاره نمود. مایکروسافت برای متی طولانی کاربران پی سی را مجبور به استفاده از مرورگر وب اینترنت اکسپلورر می‌کرد و همین امر دردسرهایی را برای کاربران به‌همراه داشت. این ایراد در ویندوز فون نیز هنوز پابرجا مانده است. برای نمونه کاربران ویندوزفون مجبور به استفاده از سیستم‌هایی مانند آوت لوک خواهند بود، در خوب بودن سیستم آوت لوک نمی‌توان شکی داشت، ولی اجبار حتی در استفاده از برترین‌ها نیز موجب پس زدگی خواهد شد. برای این کار مایکروسافت باید نرمش بیشتری در سیاست‌های خود به خرج بدهد. در این زمینه بهترین الگو برای مایکروسافت را می‌توان اپل دانست، در سال 2011 بود که اپل سرانجام تصمیم گرفت تا اجازه بدهد تا امکانات شرکت گوگل بر روی بازار نرم‌افزاری اپل عرضه شود، نتیجه این کار این بود که کاربران سرویس ای میل گوگل یا همان جی میل، امکان دانلود نرم‌افزار مورد علاقه خود را بر روی گوشی اپل داشته باشند. این اقدام اگر در جبهه مایکروسافت انجام شود، مسلما کاربران  فراوانی برای استفاده از این سیستم عامل امن و نیرومند راغب خواهند شد.
درپایان و برای نتیجه‌ گیری باید گفت که مایکروسافت در مسیر صحیحی گام برمی‌دارد، نخستین گام صحیح این شرکت، برداشتن حق صدور مجوز برای این سیستم عامل بود که مسلما می‌تواند سازندگان بیشتری را برای استفاده از این سیستم عامل ترغیب نماید. در ادامه نیز ارائه امکانات مناسبی مانند کورتانا، جایگاه این سیستم عامل را بهبود بخشیده است و باید منتظر ماند تا ایرادهایی که به‌ آن‌ها اشاره شد نیز رفع شوند تا مایکروسافت سیستم‌ عامل خود را به موقعیت نیرومندتری رهنمون سازد.

افزودن نظر

کد امنیتی
تازه کردن